Jak vybrat kancelářskou židli nebo křeslo

Věděli jste, že průměrný administrativní pracovník tráví sezením na židli u pracovního stolu přes 2.000 hodin ročně? Je to poměrně vysoké číslo, co myslíte? Přesto se v mnoha případech kancelářské židle stále nakupují bez rozmyslu, nejčastěji pouze porovnáním pořizovací ceny.

Trávíme tak často třetinu života na nevhodné židli a ničíme si dobrovolně své zdraví. Při nákupu židle často narazíte na téma ergonomie sezení. Je to velice důležitá věc, není to však jediný faktor, kterého byste si měli všímat. V našem seriálu Vás postupně seznámíme se všemi jednotlivými aspekty pro správný výběr židle a křesla. Dnes si uděláme jen malý přehled toho, co Vás čeká a co si v následujících týdnech rozebereme podrobněji.Ať už jste koncový uživatel, podnikatel, manažer, kancelářský plánovač nebo specialista pro zadávání veřejných zakázek, budou se vám hodit body uvedené níže. Pomohou Vám udělat snadnější a vhodné rozhodnutí o koupi židle, které může mít obrovský dopad na spokojenost zaměstnanců, produktivitu a tím i zisk Vaší společnosti.

Na co tedy nezapomenout před nákupem kancelářské židle?

1. Ergonomie

Ergonomie je věda zabývající se odborným řešením rozporů mezi požadavky na optimální řešení problému z pohledu potřeb člověka, pracovního prostředí a pracovních podmínek, a to zejména stanovením vhodných rozměrů a tvarů nástrojů, nábytku a jiných předmětů a jejich uspořádání v pracovním prostředí.  Obvykle hraje nejdůležitější roli při rozhodování o koupi kancelářské židle, a je to určitě dobře. Jen správně vybraná ergonomická židle zaručuje zdravé a správné sezení a předchází zdravotním komplikacím spojeným se sedavým zaměstnáním. Má v dlouhodobém horizontu výrazný kladný vliv na snížení nemocnosti zaměstnanců.
Jde hlavně o bolest hlavy, ramen, zad ale také o bolest nohou a prokrvování dolních končetin. Správně ergonomicky vybavená židle je taková židle, která svými vlastnostmi pomáhá sedět vzpřímeně a zdravě, snižuje zátěž zádových svalů a únavu, což vede k výraznému zlepšení produktivity práce.
V dalších týdnech se na toto téma zaměříme podrobněji. Budeme se zabývat mechanikami židlí, tvarem a s velikostí sedáků, opěradel, bederní částí židle, područkami a opěrkami hlavy. Řekneme si i něco o tom, co je to aktivní a dynamické sezení.

2. Komfort

Jak správně sedět na kancelářské židli vám v Olomouci a Přerově poradí Česká židle.To že některá židle nabízí spoustu ergonomických vlastností ještě neznamená, že se Vám v ní bude dobře sedět. Nemusí svou výbavou a tvarováním zkrátka vyhovět Vašim potřebám nebo všem uživatelům. To je důvod, proč byste si židli před nákupem měli vyzkoušet. Je to velice důležité a často se na to zapomíná. Kupovat židli pouze z katalogu, podle obrázku nebo popisu a nemít možnost se na vše podívat a vyzkoušet si jednotlivé modely a funkce může být risk. Možnost návštěvy prodejce na jeho showroomu nebo lépe možnost vyzkoušet si židli přímo u Vašeho pracovního stolu by měla být první věc, kterou budete u prodejce zjišťovat. Pokud budete kupovat židle pro různé uživatele, zvažte možnost výběru několika variant vybraného modelu, např. různé typy mechanik na jinak designově shodném typu. Vyhovíte tak širší skupině uživatelů při sladěném stylu nebo vizi společnosti.

3. Velikost

Pokud bychom měli všichni stejné proporce, byl by výběr židlí a křesel výrazně jednoduší. Uživatelé jsou však různí a kancelářské židle je třeba těmto velikostem přizpůsobit. Obecně je nejlépe volit modely umožňující změnu hloubky sedáku a výšky opěráku. Sedák musí být dostatečně hluboký, aby se i uživatelé vyššího vzrůstu cítili na židlích pohodlně. Totéž platí pro šířku sedáku nebo šířkově stavitelné područky. Některé modely židlí jsou vyráběny pouze s nosností do 100-120 kg. V některých případech tak bude třeba volit speciální modely, mechaniky nebo jiné typy výškově stavitelných pístů.
Bez ohledu na velikost a proporce uživatelů, byste také měli vzít v úvahu velikost skutečného prostoru, který vybavujete. Židle budou používány každý den a je proto zřejmé, že menší plochy budou vyžadovat menší židle.

4. Tvarování a výplně

Studená HR pěnaTvarování a výplně na židlích, jsou mimo mechanik nejčastější věcí, na kterých se různí výrobci snaží z důvodu snížení ceny co nejvíce ušetřit. Jak je to s používanými výplněmi jsme již popisovali v našem článku „Vybrat pro kancelářské židle PUR nebo HR studenou pěnu?“
Je to další oblast, kde nejlépe otestováním před nákupem poznáte rozdíl mezi jednotlivými materiály. Obecně lze říci, že pro zdravé sezení by měla být vybrána židle polstrovaná na sedáku i opěradle. Přední okraj by měl být mírně zaoblený. Tento tvar polstrování sedáku podporuje správný krevní oběh uživatele, a předchází tak bolesti nohou při sezení. Někteří uživatelé preferují židle bez výplně na opěradle a některé modely nemají polstrování žádné. Je tak zaručena maximální cirkulace vzduchu kolem těla uživatele. Na ergonomii sezení by se ale ani v tomto případě nemělo zapomenout. Zejména jde pak o použití bederní opěrky, která kopíruje zakřivení v dolní části zad.

5. Základna židle

Jednou z nejvíce přehlížených ale zásadních věcí při nákupu kancelářské židle je chybná volba základny a koleček. Je třeba zvážit, zda je lepší židle s kolečky nebo bez nich. Pro specifické činnosti nebo výrobní procesy může být volba kluzáků volbou vhodnější nebo z hlediska bezpečnosti práce i nutností. Nicméně, obecně jsou modely s kolečky pro kancelářské a konferenční prostory z hlediska mobilnosti oblíbenější. V tom případě zbývá rozhodnout, zda to mají být kolečka designová, např. s nerezovými doplňky, běžná plastová pro měkké povrchy jako jsou koberce, nebo pogumovaná pro podlahy tvrdé.

6. Potahové materiály

Potahová látka Trevira

Většina uživatelů se při výběru potahového materiálu pro kancelářskou židli rozhoduje jen podle toho, jak se jim bude barevně hodit do jejich interiéru a podle faktoru „líbí se / nelíbí se“. I toto téma jsme již podrobněji probrali v článku „Jak vybrat potahovou látku na kancelářskou židli“.
Je dobré zvážit, zda je či není tkanina prodyšná a zda se snadno čistí. Na základě toho pak zvolit, zda jako materiál použít textilii, koženku, kůži nebo síťovaný mesh materiál. Textilie jsou obvykle levnější, koženky a kůže jsou naopak mnohem snazší udržet čisté a jsou mechanicky výrazně odolnější. U potahového materiálu by také mělo být přihlédnuto k jejich mechanickým vlastnostem jako je otěruvzdornost, barevná stálost, nebo odolnost ke žmolkování.

7. Zdravotní nezávadnost

V zahraničí je stále více vyžadováno dodržování norem a standardů pro kancelářské sezení zaměstnanců. Tyto standardy se týkají trvanlivosti, pevnosti a stability jednotlivých dílů jako jsou kříže a podstavce židlí, loketní opěrky, opěradla, sedadla, naklápěcí mechaniky, kolečka apod. Zkoumá se a ověřuje zejména dopad na zdraví při dlouhodobém sezení. V České republice toto zatím není pravidlem, ale dá se předpokládat, že postupně budou zavedeny tyto normy i zde.
Při nákupu kancelářských židlí jde mnohdy o významné investice, a to zejména pokud vybavujete celou firmu. Vzhledem k předpokládané životnosti, kterou by měl být schopen prodejce na vyžádání sdělit je tedy třeba zvážit i výše uvedené hledisko. Vyhnete se tím v budoucnu dalším nutným investicím. Významní výrobci z České republiky tyto normy již několik let splňují. Jiné je to naopak u levných dovozových modelů.

8. Firemní image

Kancelářské židle a křesla série LD seating Moon nabízíme i v Olomouci, Přerově, Prostějově a ŠumperkuDnes se na firemní image dbá mnohem více než v minulosti. Mnohdy o Vaší firmě řekne více než název nebo logo. A Vaše kancelářská židle by měla být toho součástí. I židle mají své známé výrobce a značky, mohou to být značky špičkové i luxusní. Výrazně reprezentují Vaši společnost a říkají mnohé o Vaší povaze a úrovni Vašeho podnikání, zda jste firma konzervativní, nebo moderní, svěží, mladá. Správnou volbou provedení, značky, typu a barvy potahu tak více či méně reprezentujete a působíte v očích Vašich obchodních partnerů.

3 rady na závěr

  1. Ptejte se na reference. Budete mít zpětnou vazbu od jiných zákazníků o kladech a záporech konkrétního modelu nebo výrobce.
  2. Dejte pozor na „velmi věrné kopie“, které mohou mít obdobné provedení jako známí přední výrobci, ale jsou vyrobeny z méně kvalitních materiálů.
  3. Vyžadujte dlouhou záruční dobu. Běžná záruční doba u kvalitních židlí je 5 let. Naopak krátká záruka je důkazem, že prodejce nebo výrobce svému produktu příliš nedůvěřují.

 

Tvořím pro Vás blogy o vlastnostech a parametrech kancelářského nábytku, aby byl pro Vás výběr a nákup nábytku a židlí jednoduší.