Leffinqwellův-Bronštajnův psací stůl

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Každý pracovní stůl je dobré rozvrhnout podle pravidel ergonomie, abyste předešli únavě a zdravotním potížím. Myslete na správné uspořádání PC sestavy, stolní lampy a ponechání volného místa na práci s materiály. Ideální variantou je psací stůl do tvaru písmene „L“ na kterém si vyčleníte místo pro práci na PC a místo pro práci s papíry.

Jak tedy správně uspořádat pracovní stůl?

FOTO: CSFD, YouTube

Ve filmové nadsázce se osvědčil Leffinqwellův-Bronštajnův psací stůl. Bronštajn redukoval redundantní počet učebnic ze tří hromádek na dvě – A1 a A5.  Bronštajnův přínos spočívá především v tom, že přesunul poznámkový blok z dominantního sektoru A2 do ergonomicky mnohem výhodnější polohy v sektoru B5. Sektory B1, B2, B3 a B4 zůstaly prázdné.

V reálném životě stačí improvizování s dodržením 2 základních pravidel:

  • na stole mít jenom věci, které aktuálně potřebujete k práci
  • na konci pracovní doby stůl uklidit

Mít na stole jen aktuální materiály a každodenně používané věci znamená pracovní pohodu a v konečném důsledku i mnohem lepší výsledky.

Věci, které je vhodné mít stále po ruce, tedy na stole:

  • diář
  • zápisník, papír velikosti A4 na poznámky (místo spousty lístečků, které můžete lehce poztrácet)
  • telefon, mobil
  • psací potřeby
  • počítač a nutné příslušenství
  • složku s dokumenty, které potřebujete
  • skleničku s vodou

Mějte ale na paměti, že nepotřebujete mít na stole 8 propisek, 10 tužek a spoustu barevných zvýrazňovačů (stejně se mezi nimi vždy najdou nějaké nefunkční) ani pět šálků s dopitou kávou. Mějte na stole pouze psací potřeby, které skutečně potřebujete. Většinou stačí 2 propisky, 2 tužky, 6 zvýrazňovačů. Zbytek si pak dejte do zásuvky. Často jsou na to kontejnery pracovních stolů uzpůsobené.

Využívejte odkládací stohovatelné zásuvky, které vám poslouží ke krátkodobému uložení rozpracovaných projektů. Pokud něco často používáte, ale nepotřebujete to k aktuální práci, vložte si to do zásuvky nebo poličky, kterou máte po ruce. Nezapomeňte to do ní vrátit hned potom, co s tím přestanete pracovat. Správně navržená kancelář by měla mít vždy umístěné odkládací skříňky a kontejnery tak, aby byly často používané dokumenty vždy rychle po ruce.

Na konci pracovního dne si naplánujte čas na uklizení materiálů na stole. Udělejte to ještě před samotným plánováním dalšího dne, protože roztříděním dokumentů zjistíte, jaké případné úkoly z nich vyplývají, a můžete je rovnou zařadit do denního programu. Uvědomte si, že dobře uklizený pracovní stůl určitě neznamená nudný pracovní stůl. Vždyť jde o vytvoření přívětivého místa na mnoho hodin denně. Důležité je udržet pořádek, opatřit si souhrn úkolů, podkladů a termínů i efektivně plánovat. Podaří-li se Vám udělat z organizace pracovního stolu každodenní rutinu, nijak Vás to časově nezatíží, přičemž výsledky mohou být až ohromující. Z práce budete odcházet a do práce se budete vracet s dobrým pocitem, že máte věci a práci pod kontrolou. Především ženy, které dobře vedou domácnost, mají tento obor v malíčku.

Jak udržet pořádek na pracovním stole:

  • materiály v rychlosti roztřiďte do kategorií: vyhodit, rozdat, přečíst, archivovat, zpracovat
  • projekty, na kterých již nebudete pracovat, založte
  • ukliďte ze stolu vše, co jste tam během dne nahromadily a nechejte jen to, co denně používáte
  • připravte si stůl na další pracovní den

Když máte přeplněný stůl, schází vám prostor na samotnou práci. Ztrácíte přehled, jste zahlceni zbytečnostmi, permanentně se zdržujete s hledáním. To vás rozčiluje a ubírá vám energii. Nemůžete se kvůli tomu soustředit na práci.Pokud je pracovní stůl zaskládaný různými věcmi, neslouží jako místo k práci, ale spíše jako skladiště.

Následky nepořádku na pracovním stole:

  • nedostatek místa na samotnou práci
  • ztráta přehledu – většinou zapomenete, jaké materiály jsou vespod pod hromadou věcí
  • ztráta času a energie při hledání a přerovnávání materiálů
  • nemožnost stanovení priorit
  • nedodržení termínů (kvůli ztrátě přehledu a nemožnosti stanovit priority)
  • vyvolání stresu, úzkosti, frustrace

Medvídci a fotky rodiny

Umístění osobních věcí na pracovním stole je v některých firmách považováno za neprofesionální. Pro mnohé jsou však osobní předměty zdrojem motivace nebo relaxace. Může to být fotka vašich milovaných, vtipný obrázek, plyšák, cokoliv. Pokud to nepřeženete, mohou být tyto předměty zajímavým doplněním vaší osobnosti. Hranice vhodnosti či nevhodnosti je dána jejich množstvím a firemní kulturou.

Správný stůl a správná židle

Pro kvalitně odvedenou práci bez únavy a zdravotních potíží je také mimo pořádku a dodržení ergonomie nutné vybrat správný stůl a židle a také vědět jak na židli za stolem správně sedět. Jak správně vybrat pracovní stůl jsme již psali v článku Proč jsou výškově nastavitelné stoly tak populární? a jak správně sedět na kancelářské židli v článku Jak správně sedět na kancelářské židli.

Obecně se snažte dodržovat tato pravidla:

  • seďte rovně. Kolena a země svírají pravý úhel
  • používejte dost velký a pevný stůl na to, aby se vám na něm pohodlně pracovalo
  • pokud je to možné, používejte výškově stavitelný stůl
  • na monitor počítače byste měli hledět přímo, bez natáčení se.
  • kolena, oči, ramena, klávesnici i monitor byste měli mít v jedné linii
  • horní hrana monitoru by měla být ve výšce vašich očí a měli byste od ní být na délku natažené ruky
  • pokud používáte notebook, raději si pořiďte externí klávesnici a myš, ideálně i externí monitor.
  • pořiďte si gelové podložky ke klávesnici i myši.

A jaké rozložení pracovního stolu používáte vy? Chaos nebo stůl podle Bronštajna? Napište nám.